20 February 2012

BERTIMBANG RASA DENGAN ORANG BAWAHAN


Assalamualaikum..kembali bersiaran pagi Isnin.di ofis..dalam buat kejer sambil layang internet.terbuka la satu forum mengenai benda ni...so rasa mcm kena sangat la tajuk diatas dengan mana mana pekerja yang dubuat cegitu..hehhe..mungkin korang ader kena mcm ni..aper aper pun layan jer..mungkin ini ader lah renungan untuk kita mengetahui adil dan ketidakadilan dalam membentuk satu budaya kejer yang cemerlang ...
cekidauuttt....

Hadith :
Diriwayatkan daripada Abu Dzar r.a: "Aku mencerca seseorang dengan memanggil ibunya dengan sapaan yang buruk. Nabi Muhammad S.A.W bersabda kepada ku;
Ya Abu Dzar! Apakah kau mencaci maki seseorang dengan menyeru ibunya dengan sapaan yang buruk? Dalam diri mu masih tertinggal sifat-sifat jahiliah. Pembantu-pembantu mu adalah juga saudara-saudara mu dan Allah menempatkan mereka di bawah perintah mu. Maka sesiapa pun yang saudaranya di bawah perintahnya harus diberi makanan yang sama dengan yang ia makan dan diberi pakaian yang sama dengan yang ia pakai. Jangan suruh mereka mengerjakan pekerjaan di luar kemampuannya dan apabila kamu terpaksa melakukannya, bantulah mereka."

(al-Bukhari)
Huraian
Komunikasi dua hala seharusnya berlaku antara majikan dan orang bawahan. Seseorang majikan atau pun ketua tidak seharusnya mempunyai sikap angkuh pada kedudukan atau jawatan yang disandangnya. Sikap 'egoist' akan menyebabkan seseorang majikan itu tidak dapat bekerjasama dengan orang bawahan sehingga menerbitkan perasaan dendam dan benci mereka terhadap ketua.
Seharusnya seorang ketua mestilah menghargai setiap usaha yang dilakukan oleh pekerjanya, biarpun betapa kecil kerja tersebut atau ianya belum mencapai piawaian yang dikehendakinya kerana tanpa usaha yang dilakukan oleh orang bawahan mustahil seorang ketua dapat mencapai tahap kecemerlangan. Justeru jangan menganggap orang bawahan sebagai hamba dan hendaklah menghormati maruahnya sebagai seorang manusia seterusnya memberikan penghargaan seadil-adilnya tanpa adanya sifat pilih kasih.


alhamdulillah...persekitaran di tempat kerja aku tak jadi macam gambar di atas ni. bos dan senior semua ok. aku je tak berapa ok rasanya. masa orang lain pergi makan tengahari, aku tido. haha...

cekidauttt..

No comments: