8 August 2011

KENANGAN BERPUASA WAKTU DULU DULU






Ketika ini,kanak -kanak sedang sibuk termenung memikirkan apakah juadah berbuka yang disediakan oleh ibunya,dan ketika ini juga  ibu bapa sedang bertungkus lumus menyiapkan kerja supaya dapat pulang kerumah melayan karenah anak anak untuk berbuka.serkarang nie  otak berserabut  memikirkan persiapan raya yang bakal kunjung nanti,dek pasangan kekasih sekrang ini sibuk merancang dimana hendak berbuka,dan pukul berapa hendak bertemu makan bersama-sama.Aku sedang ini,merisaukan berapa senangnya berpuasa menjaga makan serta minum,akan tetapi amat payah juga untuk ku memikirkan puasa dengan begitu sempurna,maklumlah orang perempuan ader hari tak leh puasa,,tapi jarang bagi aku untuk dapat berpuasa penuh,klu masa kanak kanak dulu klu tak larat jer tak yah puasa, itu kata opah aku..suka bebenor ler aku.
Teringat masa dulu bersama chu dan juga opah(ketika itu aku dijaga oleh opah)bersahur dengan lauk berbuka semalam, lagi best nasi panas bersama telur masin,(telur  masin pada masa tu adalah makanan peveret aku)tiap –tiap hari telur masin,sampai opah aku buatkan telur masin yang rendam dalam balang bersama ngan garam,(ia akan jadi telur masin klu diperam) .mana kuah tak tumpah ke nasi,anak aku yang si kakak pun turut ikut jejak langkah aku suka bebenor telur masin kata ko….bab air plak biar .air satu jaga aku yang punya tak leh kongsi.lucu kan…..waktu bersekolah dikampung ,aku memang aktif walau bulan posa ,berlari lari main kejar kejar penat bagai nak gila,tapi kami ader ubat yang paling mujarab,klu penat terus terjun sungai,hah lega skit badan,,mcm kat kampong aku ader air pasang tau,nak ikutkan klu dalam sebulan tu mesti ader air pasang,,jangan cakap ler naik air nyer hingga paras peha.aku suka time tu ,klu puasa asyik berendam jer,kadang opah aku dan  makcik marah gak ngan perangai aku ,nak dikatakan mcm jantan pun ader,,malumlah aku akan buat aper yang aku suka,cucu kesayangan  kata ko……
Kenangan lucu waktu berpuasa sukar dilupakan ,ader pernah suatu hari aku curi curi makan mee goreng yang dimasak oleh makcik,,bau menyelerakan,tergugat iman ku pada masa tu,aku diam diam didapur untuk mejenguk,mujur tak der orang,aku dah tekad untuk rasa,sebap dah tak tahan nie,padahal lagi ½ jam lagi untuk berbuka,biasalah waktu bulan posa syaitan menghatui makluk kesayangan allah ini untuk berbuat dosa,aku ambik guna tangan dan terus masuk dlam mulut,sedap sungguh mak cik aku masak,tiba tiba aku disergah makcik alamak malu ketika itu,punya teperanjat berok kata ko,terkeluar balik mee tadi dalam mulut,sebap terkejut,,lucukan,,kadang aku teringgat kenangan lucu tu,,,malah dibulan puasa ini aku telah menyiapkan juadah berbuka untuk anak anak kesayangan ku dan juga suami,kenangan masa lalu hanya menjadi kenangan yang terindah,,sukar dilupakan…




No comments: