26 November 2011

Segalanyer Mungkin perlukan Duit

  Assalamualaikum hai semua..i want to tell u about everything  need  moneyy moneyyyyy..
Yup,everything needs money.But money isn't everything.right? Ke salah jugak?Lantak lah.Aku cuma nak cerita pasal duit.Betapa duit ini diperlukan,beli buku,belanja anak sekolah..bayar tusyen..bayar kereta,barang2 and even pergi toilet sekalipun.Yaa.Aku percaya duit penting sekarang.Sebab tu bank berlambak2 buat pinjaman kan?Nilai duit dah jatuh,barang dah makin mahal.is it inflasi?i dont know.



aku terkejut bila, kita mati semua perlukan duit,dan kita xada duit.Aku tergamam kejap bila ada orang cakap nak meminjam duit sebab someone in their family dead,ader lagi yang cakap untuk bua kenduri khawin anak,buat renovation rumah dan mcm mcm lagi ...Hmmm.ade juga yang aku dengar oarang yang ader duit tapi cakap tak der duit..mati mati cakap tak der duit..padahal,gaji dan sumber pendapat yang lain pun dapat..klu kita banyak sangatler duit bila mati nanti pun duit tak kan bleh bawak kan..yang habis nyer ke anak anak simati juga..berebut rebut nakkan duit.ader jugak yang aku tahu orang tu sanggup jual harta peninggalan keluarga mereka untuk dapat kan duit..so nak ckp mcm mana kategori orang tu!!! tak perlah aku bersangka baik .mungkin nak guna dan simpan untuk perbelanjaan sendiri dan juga mungkin nak simpan banyak2 nak pergi haji ..lagi best yang aku dengar sampai ada orang cakap nak pinjam duit untuk simpan jer..dan tak yah guna duit sendiri..nak guna duit orang jer..itu klu nak ikutkan dalm kategori haji bahkhil kan..so penting nyer duit ..moneyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy come to me


Muhasabah diri jap,miskin kat dunia,miskin pulak kat akhirat.mintak dijauhkan dari hidup aku dan semua umat islam yang lain dan juga keluarga aku sendiri.



Aku ingat orang cina je perlukan duit banyak untuk mati,x sangka kita pun begitu juga.Tapi kalau betullah,duit tu untuk buat apa je?bukan ke kain kafan paling murah yang kita beli untuk salut tubuh mati kita nanti?tanah kubur bukan wakaf?kenduri?pasal kenduri ni mungkin ada dalil2 lain,sebab aku pernah dengar tak elok makan kat rumah orang yang meninggal ni sebab takut termakan duit anak yatim,tapi aku penah dengar jugak,harus makan kalu dah dihidang.Wallahuallam.yang penting,duit kena sentiasa sedia,bukan kahwin je nak pakai duit,mati pun nak pakai duit.Kalau mati dalam tengah banyak hutang macam mana?hmm..Semoga Allah merahmati kita semua.

No comments: