21 November 2011

DAH MULA DAH CUTI SEKOLAH

Cuti akhir tahun sudah bermula…. Zaman saya jadi budak sekolah dulu, bila tiba cuti sekolah jer …rasa macam merdeka.. Mulalah buat rancangan macam-macam dengan kawan-kawan mana parit nak gie berkubang , mana sungai nak pergi pancing dan macam-macam benda lagi kami nak buat. Kenangan zaman sekolah menjadi memori ..
Kadang-kadang kalau dah jumpa kawan-kawan, sampai lupa nak balik makan tengahati kat rumah. Keluor pagi, petang baru balik. Round satu kampong. Sekarang …ni aku tengok anak-anak kita bila cuti sekolah, dah tak kreatif macam dulu. Sebelum cuti dah rancang dengan mak ayah kita nak pergi bercuti mana, .kadang diorang Tanya nak pergi mana ..balik kampong ker atau makan angin ..Kalau tak pun diorang dok rumah mengadap tv, komputer sambil melayan internet atau melayan telefon bimbit. Bila dah bosan duduk di rumah, dan macam-macam lagi benda diorang buat Itulah beza dulu dengan sekarang Seronok juga terkenang masa dulu,time aku dulu mana der computer dan internet..aku pun dulu duduk ngan makcik dan nenerk dikampung..time cuti panjang mcm ni la bapak aku balik tengok aku..dan seterusnyer belikan baju dan peralatan sekolah .nak kata nak bawak makan angin tak der ler..aku mingkin time tu tak mengharap aper aper kan..mana tahu budak budak lagi ..cuti yang panjang Cuma dikampung jer ..ketinggalan aku time tu ..
Sekarang ni dah ader anak pun yang bersekolah ..bukan anak yang rancang..aku plak yang sibuk sibuk ..tapi cuti sekolah yang panjang lebor ni menyusahkan aku..sebapnyer ..aku kena fikirkan kat mana nak letak anak aku sorang nie..dulu masa opah dia ader memang letak kat opah jer..sekarang ni opah dah tak der kena hendle sendiri…nak bawak opis kang org akan bercakap...mana ler tahu hati orang sapa leh baca kan..klu bawak oopis duduk diam jer tak per..ni buas betull…sekrang ni aku letak sifathin nie di umah kakak ipar aku ..harap haarp dapat bertahan ler dia tu bila berjauhan dengan adik nyer…so cuti sekolah  bagi tahun lepas aku dan anak gie ker Genting Hingland..berseri seri muka anak aku klu sebut jer tempat gitu …dah terpikir dah nak main main ..hahah ni satu hal pergi tempat yang banyak mainan..tumpoh aku dengan anak anak aku ..tempat gitu kena banyak bawak duit,,dioarang ni minta jer ..makan lagi ler..mahal bebenor..tapi tak per..demi anak kan..layanler ….cuti sekolah pada thun ni adalah dalam perangcangan ..samaada nak gie langkawi atau ke Cameron Higlang lagi..

So tunggu cerita selanjutnya …cekidautttttttttttttt

No comments: